Continu leren door kennisdeling centraal te stellen

Als je in ontwikkeling wilt blijven als organisatie, is het van belang dat medewerkers door blijven leren. Opleidingen, trainingen en cursussen horen hierbij, maar ook het structureel stimuleren van kennisdeling. Het doel dat Ruben Timmerman, CEO en Chief UX Officer bij Springest, met zijn vergelijkingssite heeft, is het zo makkelijk mogelijk maken om door te leren. Maar dit doe je natuurlijk niet alleen in de schoolbanken en kennisoverdracht vindt op meer dan één manier plaats. Daarom staat kennisdeling bij alles wat Springest doet centraal. “Een dag niet geleerd, is een dag niet geleefd”, aldus Timmerman.

Interne kennisdeling is essentieel als je voorop wilt blijven. Een passende quote in dit kader komt van Lew Platt, CEO van Hewlett-Packard in de jaren negentig van de vorige eeuw: “If only HP knew what HP knows, we would be three times more productive.” Springest aims to know, what Springest knows. En dit was precies de reden waarom het bedrijf dit jaar de NRC Beste Werkgever van het Jaar award voor kleine organisaties (15 tot 75 medewerkers) in ontvangst mochten nemen.

Kennisdeling en transparantie

Timmerman:“Je hebt vaak meer kennis in huis dan je denkt. Ga maar na. Weet jij van al je directe collega’s over welke skills en vaardigheden zij beschikken? Het zal je nog verbazen als je ernaar vraagt. Daarom besteden we daar intern veel aandacht aan. Ons organisatiemodel holacracy vereist veel transparantie over de rollen en taken die iedere medewerker heeft. Dat maakt het makkelijk om bij de juiste persoon aan te kloppen voor tips of productivity hacks. We zorgen ervoor dat het makkelijk is om kennis intern te delen. Daar hebben we zelf eigen tools voor ontwikkeld, maar we gebruiken ook bestaande tools, zoals Asana voor GTD en projectmanagement en Slack als interne chattool.”

Leren van elkaar

De grootste nadruk ligt op leren van elkaar. Carlos León, Web Developer bij Springest uit Colombia:

As a web developer I have come to grow professionally in the sense that I am now more capable of doing things on my own than I was before I got here. This is because my colleagues have pushed me in that direction without me even noticing due to the laid back, yet very professional atmosphere. I work with very smart people who are always willing to teach me anything that I need to learn for both the short and long term benefit.

Carlos leert nu ook Nederlands bij Springest. Het afgelopen jaar kwamen de internationale en Nederlandse collega’s drie ochtenden in de week een uur eerder naar het werk om elkaar hiermee te helpen.

Tools en systemen

Rik Matena, Product Owner bij Springest: “Onze developers en ons eigen platform hebben mij geïnspireerd om eindelijk te leren hoe je webapplicaties programmeert. Ik ben online cursussen gaan volgen in mijn vrije tijd. Sindsdien heb ik continu nieuwe producten ontwikkeld. Ik ben bij Springest ook sterker geworden in het herkennen van handige tools. Ik kan ze nu sneller evalueren, inzetten om processen te automatiseren en net zo makkelijk weer laten gaan als ze niet bruikbaar blijken.”

Ook Debbie van Veen, Smooth Operations Manager bij Springest, geeft aan veel over verschillende tools en online systemen te hebben geleerd:

Het klinkt misschien stom, maar mijn Apple-kennis stond op nul toen ik hier begon. Dankzij mijn collega’s en vooral Ruben, die me continu hacks en shortcuts laat zien, kan ik nu veel efficiënter werken.” Mark Mulder, Web Developer: “Ik heb ook geleerd hoe je als developer iemand anders in zijn werk extreem kan helpen met wat voor mij soms een hele simpele feature of handeling is. Daar worden we uiteindelijk allemaal weer beter van.

Getting things done en Holacracy

Springest werkt volgens de agile managementmethode Holacracy. Dit is een purpose-driven organisatievorm waarbij autonomie centraal staat en autoriteit gedistribueerd is. Geen traditionele top-down-managementstructuur dus. Mark: “Je wordt eigenlijk je eigen manager bij Springest. Hierdoor leer je hoe je om moet gaan met een hele hoop vrijheid. Je hebt de kans om je baan in te vullen zoals je dat zelf wilt met Holacracy.

Verder is het feit dat we met deze methode werken vooral te merken in efficiënte vergaderingen en goede invulling van je werk.” Debbie: “Holacracy was een grote eyeopener voor mij en dit heeft mij veel geleerd over nieuwe mogelijkheden waarop je een bedrijf kunt besturen. Door hierover te lezen, coach-sessies, workshops en meet-ups bij te wonen en door het gewoon ‘te doen’ in meetings, heb ik snel meer geleerd hierover.”

Matthias Hallmann, Marketing Manager voor Springest in Duitsland:

De manier waarop Springest werkt, maar ook hoe ons product in elkaar zit, vond ik van het begin af aan heel inspirerend. Mijn vraag was meteen: waarom zou een opleider hier geen gebruik van maken? Daar haal ik ook mijn gedrevenheid uit. Ik heb veel geleerd van anderen. Hoe een platform gebouwd wordt en hoe samenwerken in dat opzicht het beste gaat.

Fouten durven maken

De bereidheid en mogelijkheid om te leren hangt voor een groot deel samen met de cultuur van de organisatie. Is er voldoende ruimte voor ontwikkeling? Ruben: “Vraag wat je nodig hebt, vraag wat je wilt weten en help elkaar daarmee op weg. Die openheid zit in ons DNA en voorkomt dat we vast komen te zitten.” Zo legt Mathijs Blokland, Front-end Developer, uit: “Ik heb veel over programmeren en programmeertaal geleerd van collega’s. Daarnaast ben ik ook naar een aantal evenementen geweest de afgelopen jaren, zoals Fronteers en The Web and Beyond. Dat is ook iets wat andere collega’s vaker doen om kennis op te doen van vakgenoten of andere organisaties. En nog iets anders belangrijks dat ik heb geleerd is het ‘MVP’-en van features. MVP staat voor Minimum Viable Product: laat alle fancy stuff achterwege en ontwikkel de kern van de benodigde feature. Maak het beter nadat je getest hebt of en hoe het door onze platform-users wordt gebruikt. Stap-voor-stap optimaliseren dus.”

Peter Koelewijn, Online Marketing Manager:

Ik heb heel veel geleerd over Agile Business Development en het stellen van de juiste prioriteiten. Bij Springest leer je iedere dag en van iedereen. In gesprek met elkaar komen we vaak tot het juiste idee en nemen de stappen die nodig zijn.

Kleine stappen

In continue kleine verbeteringen zit de groei van de hele organisatie. “Die verbeteringen kun je alleen bereiken door transparant te zijn over elke stap die je zet. Alleen als ontwikkelingen en kennis met elkaar gedeeld worden, kun je hierop voortbouwen. Groeien en leren doe je door een continu proces van vallen en opstaan. Als je de ruimte biedt voor fouten, maar successen ook viert of beloont, is het makkelijker om in beweging te blijven als organisatie”, aldus Ruben.

Gerelateerde blogs

Laat een reactie achter