It simply isn’t acceptable to throw learners over the classroom and/or eLearning wall into the workflow and then hope that what we did during the online or class event will magically transfer to successful job performance. It doesn’t. We know full-well that learning doesn’t stick unless you put in place provisions that support performance in the workflow.

artikel helma

Figure 1: Faster time to competency through embedded performance support

Een quote uit het baanbrekende artikel van Bob Mosher en Conrad Gottfredson uit 2012. Mosher is een bekende en invloedrijke man in de wereld van e-learning en vernieuwingen. Hij is al 23 jaar actief op dit gebied en een veel gevraagde spreker. Eén van zijn belangrijkste modellen is het model waarbij hij ingaat op de Five moments of need for learning. In het artikel met Gottfredson beschrijven zij de vijf momenten waarop mensen leren. Maar voordat ze dat doen, geven ze met bovenstaand beeld aan dat leren niet zo gemakkelijk is. De transitie van wat je oppikt in een klas, uit een e-learning, uit een online bijeenkomst naar de werkpraktijk is en blijft lastig. En om die transitie gaat het nu juist. Maak je als organisatie dit hele transitie/leerproces door tot het einde, haal je het optimale eruit?

Vijf momenten van leren
Om de vragen rond leertransitie te kunnen beantwoorden introduceerden Mosher en Gottfredson de vijf leermomenten. Een framework dat maakt dat mensen competent worden en blijven in hun werk. Een framework waarvan de heren vinden dat het door ieder die verantwoordelijk is voor trainen en leren in organisaties gebruikt moet worden. De omschrijving van de vijf leermomenten is:

  1. When people are learning how to do something for the first time (New);
  2. When people are expanding the breadth and depth of what they have learned (More);
  3. When they need to act upon what they have learned, which includes planning what they will do, remembering what they may have forgotten, or adapting their performance to a unique situation (Apply);
  4. When problems arise, or things break or don’t work the way they were intended (Solve); and,
  5. When people need to learn a new way of doing something, which requires them to change skills that are deeply ingrained in their performance practices (Change).


DirectKnow en de vijf leermomenten
Volgens de heren Mosher en Gottfredson is performance support (werken met DirectKnow) in alle fasen van toepassing. Hun pleidooi start echter bij stap drie, Apply. Hier heeft de student behoefte aan toegang tot goede kennis op een snelle en gemakkelijke manier. De kennis moet alles bevatten wat hij nodig heeft. Volgens Mosher en Gottfredson is het in de huidige tijd zo dat de stappen één en twee ook door middel van de performance support geleerd worden. Er is immers steeds minder tijd om een volwaardige training en cursus te volgen. Dus de heren gaan ervan uit dat die stappen ook door middel van performance support ondersteund worden.

Performance support bij Solve is logisch en belangrijk. Je kunt niet altijd alles weten en júíst als er iets verkeerd loopt of fout gaat, dan moet je ervan op aan kunnen dat je terug kunt vallen op goede kennis. Dat kan ook met DirectKnow worden geregeld. Vroeger deden organisaties dit met ingewikkelde kenniscentra of kennismanagementsystemen. Inmiddels is dit simpeler met de essentials van DirectKnow te doen, waarin je naast de algemene kennis, ook de expert, de bijbehorende documenten én links naar meer informatie vindt.

Performance support bij Change vinden de auteurs lastig. We moeten dan namelijk de medewerkers een oude werkwijze afleren én een nieuwe aanleren. Ieder van ons is gewend om op automatische piloot ervoor te kiezen om het oude te doen. Je bevindt je immers in de fase van onbewust bekwaam zijn. Veranderen vergt dan ook een goede ondersteuning met essentials, waarbij het belangrijk is dat er geen drempels zijn voor medewerkers om bij de juiste kennis te komen.

Blijft er één essentiële vraag over, die we hierboven ook al stelden: Maak je als organisatie het gehele transitie/leerproces door tot het einde, haal je het optimale eruit? Als je wilt ervaren hoeveel verder je kunt gaan met DirectKnow in dit proces, laat het ons dan weten. We laten je graag ervaren hoe essentials werken en hoe simpel het maken van essentials is.

Wil je zelf horen hoe Mosher het zegt, dan raad ik je aan om zijn video te bekijken.

Als laatste deel ik graag het plaatje van Asha Pandey, dat weergeeft hoe je DirectKnow (een oplossing voor performance support) kunt integreren in je leerstrategie. Met als doel om toch te komen tot die optimale situatie van volledige transitie van het geleerde naar het werkproces.

artikel helma afbeelding 2

 

Gebruikte literatuur:

Gerelateerde blogs

Laat een reactie achter