Binnen een organisatie wil je dat iedereen eerlijk met elkaar kan communiceren. Twee weten immers meer dan één. In de praktijk betekent dit dat je niet alleen samen brainstormt, maar elkaar ook weleens terugfluit. Op die manier komen problemen snel bovendrijven en kun je meteen aan de oplossing gaan werken. Bij complimenten durven de meesten wel hun mond open te trekken, maar hoe zit dat met negatieve kritiek? Dat is al een stuk lastiger. Om te voorkomen dat goedbedoeld advies leidt tot een conflict, zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Doe je voordeel met deze praktische tips en maak jouw feedback constructief en doeltreffend.

Luister aandachtig
Bij het luisteren naar iemands verhaal hebben we de neiging om te willen interrumperen. Dat is een verkeerde reflex die niet goed uitpakt in een dialoog. Vaak kappen we iemand af die enkel een adempauze nam. Maar nog ernstiger is dat we ons profileren als slechte luisteraar. Dat is niet alleen een imago-kwestie. Je hebt daadwerkelijk een aantal seconden nodig om nieuwe informatie te verwerken. Geef de woorden van de ander de kans om jouw antwoord te informeren, en wacht dus steevast drie tot vijf seconden. Stel je eens voor dat je klaar zit om jezelf te verdedigen, terwijl er nog allerlei positieve nuances gaan volgen. Dan ben je blij dat je eerst aandachtig hebt geluisterd. Het voorkomt onnodige botsingen.

Richt je op het gedrag
Wanneer je iemand aanspreekt op zijn prestaties, dan is het belangrijk om het niet te koppelen aan een grotere trend. Denk bijvoorbeeld aan iemands algehele persoonlijkheid. Dat soort discussies zijn voor de psycholoog. Op de werkvloer heb je enkel met de symptomen te maken. Als iemand altijd te laat komt, maakt het eigenlijk niet uit waarom. Het gaat erom dat iemand voortaan op tijd op kantoor is. Laat je niet verleiden tot de stelling dat iemand altijd te laat komt. Die is met een simpel tegenvoorbeeld onderuit te halen. Wijs naar een concreet geval en vraag om beterschap. Zolang de incidenten niet meer voorkomen, is het probleem wat jou betreft opgelost.

Komt iemand naar jou toe met grootste verbeterplannen? Vraag hem dan zijn verzoek anders te formuleren. Geef aan dat je het niet productief vindt om het over jouw persoonlijkheid te hebben. Jij bent juist benieuwd op welke vlakken je meteen praktisch resultaat kunt boeken. Wat kan ik nu veranderen? Blijft deze persoon bij jou terugkomen met dit soort algemene uitspraken? Stap dan naar een leidinggevende. Let goed op dat je zijn opmerkingen typeert als klachten waar je niets mee kunt. Jouw teamleider zal jouw situatie goed begrijpen en in gesprek gaan met de criticaster.

Zet je glimlach in
Een glimlach maakt een hoop goed. Het moeilijke van negatieve kritiek is dat het wordt gezien als een bedreiging. Het tast de beroepseer aan. Het is net alsof de één het beter weet dan de ander. En natuurlijk is dat ook zo: dat maakt het zo lastig. Je hebt ook iets te melden wat niet goed is gegaan. Door het met een glimlach te doen haal je de angel eruit. Je stelt jezelf nederig op, als een gelijkwaardige. Je bent geen norse baas die even verbale klappen uit komt delen. Met een knipoog en een lach word je serieuze inhoud al snel voor zoete koek aangenomen.

Dat geldt ook voor de ontvanger, die constructief over wil komen. Door jouw glimlach in te zetten ontwapen je de ander. Het kan al niet meer over de persoon gaan, want jij bent een sympathiek figuur. Hij zal zijn bijtende karakterisering inslikken. En wat blijft, is een concreet verbeterpunt voor jou. Iemand heeft de moeite genomen, hoewel dat best spannend is, om jou van handig advies te voorzien. Met deze tip in het achterhoofd weet je wat je te doen staat, zodat het je niet opnieuw overkomt. Je groeit als werknemer! Dat is toch reden genoeg om alvast een glimlach tevoorschijn te halen?

Gerelateerde blogs
Comments
pingbacks / trackbacks
  • […] Blog – Feedback geven en ontvangen wordt makkelijk met deze tips Waar let je op wanneer je feedback geeft en hoe ga je om met feedback die je van anderen krijgt? Jordy van Lith geeft je drie praktische tips. […]

Laat een reactie achter