Een leven-lang-leren, duurzame inzetbaarheid, arbeidsvitaliteit. Een paar termen die aangeven dat je nooit klaar bent met leren en dat we voortdurend aan de bak moeten om bij te blijven. Bijblijven om aantrekkelijk te zijn als werkbij. Maar hoe doe je dat aantrekkelijk blijven? Je kunt er voor kiezen om een kameleon te worden of een sterk merk. De ene keuze sluit aan op een wereld die snel verandert, bij de ander kies je zelf richting. Beide strategieën kunnen werken, maar de een past wellicht beter bij jou dan de ander.

Volgen of leiden
Bijblijven wekt de indruk dat je achterop bent geraakt. Er is weer wat te leren of te weten en om van waarde te zijn en te blijven plus je op wat je te kort komt. Een prima tactiek en vaak ontkom je er niet aan. Kennis veroudert en het verversen daarvan kan nooit kwaad. Talent om je flexibel op te stellen, leervermogen aan te spreken of aanpassingsvermogen te tonen, is dan handig om te hebben. Een kameleon heeft deze vaardigheden bijvoorbeeld.

Je kunt ook kiezen om op de bok te zitten. Het stuur in eigen handen te nemen. In dat geval snap je prima dat je van toegevoegde waarde moet zijn, wil je aan de bak komen en blijven, alleen zoek je het niet in het bijspijkeren en opplussen alleen. Je maakt van jouw talenten een sterk merk en zoekt jouw toegevoegde waarde bij de vraagstukken om je heen.

De kameleon
De kameleon is een prima strategie. Helaas komt ooit het moment dat het bijsloffen en bijkleuren niet meer lukt. Je energie is op omdat je kleuren aanneemt die op enig moment niet (meer) bij je passen. Je hebt gewoon geen tijd om de vernieuwingen bij te houden, want je verdient nu nog geld met de ‘oude’ kunsten. Of erger: de functie die jouw ontwikkeling kleur geeft bestaat niet meer…

Het sterke merk
Het sterke merk is een duurzame strategie. Eén ding is zeker: hoe de wereld ook verandert, jij blijft in de kern dezelfde. Je zult door de jaren heen best wat streken en haren verliezen, maar jouw talenten en aanleg zijn een gegeven. Je kunt ze hooguit negeren of verwaarlozen door voortdurend aan de eisen en normen van de omgeving te voldoen. Als dan de tijd komt dat je geen kameleon meer kunt zijn en ook geen sterk merk bent, dan wordt inzetbaarheid een lastig vraagstuk…

Wees tactisch
Het spel van duurzame inzetbaarheid speel je het best vanuit je eigen talenten. Weet wat die zijn en waar die het best tot uitdrukking komen. Maak voor jezelf en anderen expliciet waar jouw kwaliteiten liggen, welke rollen jou passen en hoe je die in zet om vraagstukken voor opdrachtgevers op te lossen.

Wie daarnaast wat actuele kennis en kunde vergaart, houdt het lang uit op de arbeidsmarkt. Een markt waarvan uiteindelijk niemand weet hoe die er over vijf jaar uitziet.

Gerelateerde blogs

Laat een reactie achter