Begin september 2015 ben ik officieel begonnen bij SkillsTown. Trots mag ik mezelf een “Essential ontwikkelaar” noemen. Wat ik zoal doe? Nou, zoals de naam suggereert, ik maak Essentials.

Wat zijn Essentials?
Essentials zijn microcursussen bestaande uit slechts enkele minuten. Essentiële brokjes informatie die overal en altijd beschikbaar zijn via een smartphone, tablet of laptop. Toegang hebben tot kennis en informatie op het moment dat je het nodig hebt, zonder daar eerst langdurige cursussen, trainingen of opleidingen voor te moeten volgen. Werkplekinformeren noemen we dat. Geïnspireerd door de visie waar SkillsTown voor staat:

medewerkers iedere dag beter laten presteren

Leren is belangrijk
Het belang van educatie en kennis is in de afgelopen jaren enorm toegenomen en die trend zal nog wel een tijd voortzetten. Momenteel is overal een papiertje voor nodig. Ondanks dat zo’n papiertje geen garantie is op een droombaan, vergroot het je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk. Bovendien wordt het eenvoudige werk steeds vaker geautomatiseerd. Buiten het feit dat veel banen daardoor verdwijnen, zal dit ook leiden tot het ontstaan van nieuwe banen. En daar komen scholing en omscholing om de hoek kijken.

Het probleem is dat het woord educatie of scholing bij veel mensen nog de traditionele vorm van leren oproept: moeilijke boeken van honderden pagina’s lezen, artikelen doorspitten, begrippen en woorden in je hoofd stampen en urenlang naar saaie colleges of seminars luisteren. Vooral voor laagopgeleiden zijn er veel drempels om te gaan leren. Zij kampen vaak met een gebrek aan ervaring, tijd, geld en cognitief vermogen om een langdurige opleiding te volgen[1]. Of psychologische factoren spelen een rol, zoals faalangst en gebrek aan zelfvertrouwen.[2]

Er bestaat dus kennelijk een paradox: educatie wordt steeds belangrijker voor de arbeidsmarkt, maar weinig mensen zijn nog bereid om deel te nemen aan de traditionele manier van opleiden. Bovendien zijn deze jarenlange martelingen niet eens de meest effectieve manier van leren: het concentratievermogen van de gemiddelde mens is tegenwoordig lager dan die van een goudvis (ja, dit is echt gebleken)[3] en binnen een dag zijn we het overgrote deel van wat we die dag geleerd hebben alweer vergeten. De focus moet verschuiven: ondersteuning bieden op de werkplek. En vanuit dit oogpunt is werkplekinformeren ontstaan.

Werkplekinformeren
Met werkplekinformeren beschikken werknemers op het juiste moment over de juiste informatie om optimaal te kunnen presteren. Wij noemen het ‘informeren’ in plaats van ‘leren’. Dit benadrukt nogmaals hoe prominent aanwezig de traditionele kijk van leren is, zelfs in een organisatie als de onze. Maar voor mij is het allemaal één pot nat: opleidingen, lezen, seminars, informeren of werken in de praktijk, het is allemaal een vorm van leren. En hoewel deze allemaal een eigen toegevoegde waarde hebben, ben ik ervan overtuigd dat werkplekinformeren één van de meest effectieve vormen van leren is: snel, effectief, praktijkgericht en direct toepasbaar op de werkvloer. Maar nog belangrijker, het doorbreekt de manier waarop de meeste mensen tegen leren aankijken.

Hoe pas jij werkplekinformeren succesvol toe in je organisatie? Lees de tips:

  • Overtuig de medewerker dat leren niet meer zoals ‘vroeger’ is. Laat de medewerker zien dat informeren op de werkvloer ook een vorm van leren is, om zo het beangstigende, traditionele beeld van leren te doorbreken.
  • Maak gebruik van technologie. Eerder haalde ik aan dat ons concentratievermogen slechter is dan dat van een goudvis. De reden? We worden afgeleid door onze smartphones en andere draagbare devices die we altijd bij ons hebben. Maak hier gebruik van en biedt informeren aan via deze platformen!
  • Geef het voorbeeld. Een hele belangrijke. Niet alleen de medewerker moet zich ontwikkelen, ook de leidinggevende, het management en de hele organisatie moet blijven groeien. Werk gezamenlijk naar die lerende organisatie toe.
  • Houd de informatie kort, krachtig en praktijkgericht. Het doel moet onmiddellijke performance support zijn, gericht op de werkzaamheden van de medewerker.
  • Focus op het ondersteunende effect van informatie, niet op het feit dat men het voor altijd zou moeten onthouden.

[1] http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/BCF3CCA3-0C2F-40AA-AA51-D3AA79B8F974/0/20140201v4art.pdf

[2] https://www.tno.nl/media/1151/definitief-eindrapport-leren-en-werken4.pdf

[3] http://advertising.microsoft.com/en/cl/31966/how-does-digital-affect-canadian-attention-spans

Gerelateerde blogs

Laat een reactie achter