Sommigen vinden een leven lang leren leuk. Voor anderen een noodzakelijk kwaad. De belangrijkste reden waarom we leren niet per se leuk vinden, komt door onze verslaving aan dopamine. Gelukkig koop je dopamine niet op straat, maar maakt je lichaam het zelf aan. Tijdens je werk bijvoorbeeld als je een doel bereikt, succes hebt of beloond wordt voor iets wat je goed hebt gedaan.

Dat is wat we aan leren kunnen verbeteren. Het duurt nu vreselijk lang voor we iets mogen doen met onze kennis en ons lichaam als beloning dopamine aanmaakt…

Leer in de praktijk
We delen allemaal hetzelfde lot: het duurt eindeloos voor we iets mogen doen met de kennis die we vergaren. Vrijwel alle kennis die we vergaren is zonder waarde totdat we het in de praktijk kunnen inzetten. Je moet dus wel erg leergierig zijn of andere talenten hebben die er voor zorgen dat je jouw leertijd uitzit.

Voor mensen die wat minder beschikken over deze leertalenten zijn er onderwijsvormen bedacht waarbij je leert én werkt. Voor de kenners onder ons bijvoorbeeld BBL of BOL. Beroepsopleidingen waarbij je naar school gaat en werkt.

Maar ook voor degenen die wél goed kunnen stilzitten, luisteren en reproduceren, is het goed dat we snappen dat al dat geleerde wel een keer tot meer dopamine moet leiden. We hebben dat stofje gewoon af en toe nodig om ons goed te voelen.

Leren tijdens het werk is ‘dopamine leren’
In de meeste organisaties mag je met iets aan de slag als men het idee heeft dat je er klaar voor bent. Je krijgt de klus als we denken dat je geen brokken maakt. Uitzonderingen daargelaten. Soms wordt de beste timmerman ineens voorman en blijkt dat niet de handigste zet.

Wie kiest voor innovatieve manieren van leren en ontwikkelen, brengt het leren zo dicht mogelijk bij het werken. Daar waar je succesvol kunt zijn. Het liefst werk dat je nog niet volledig beheerst. Steeds meer organisaties verbinden hun opleidingscurriculum, het trainingsaanbod, met de rollen die medewerkers vervullen. Wat heb je nodig in jouw rol als bijvoorbeeld handhaver, politicus of regisseur?

Als medewerker vervul je een aantal rollen die niet alleen kennis en kunde vertegenwoordigen, maar ook de dilemma’s waar je als professional mee wordt geconfronteerd. Denk aan de afwegingen tussen geld en kwaliteit en wat goed is voor de klant en wat goed is voor de organisatie. De context waarbinnen je succesvol moet zien te zijn.

Rollen als dopamine bron
Alle rollen die je als medewerker vervult, dragen bij aan het succes van jou als teamspeler en medewerker. Om rollen goed te kunnen vervullen, is bepaalde kennis en kunde nodig. Geen brede algemene kennis, geen competenties die lastig zijn te ontwikkelen, maar concrete know-how dat leidt tot het behalen van een doel.

En als je dat doel eenmaal hebt bereikt, weet je waar leren en ontwikkelen toe leidt. Geen toets, examen of werkstuk kan daar tegen op: dopamine als signaal dat je iets hebt bereikt.

Recente berichten

Laat een reactie achter