Ontwijk de hype en denk aan het doel van de organisatie

Talentmanagement doet het goed. Of we nu de beste mensen of het beste in mensen zoeken, werken met en aan talent is goed voor de medewerker en het bedrijf. Maar het moet wel reëel blijven. Uiteindelijk is het doel dat we mensen vinden die plezier hebben en goed zijn in wat ze doen. Het succes van talentmanagement schuilt in de manier waarop we dat aanpakken. Normeren we de talenten die we zoeken of weten we wat we samen kennen en kunnen?

Talenten jagen

Het jagen op talent kennen we natuurlijk van sport en spel. Zingen en voetballen zijn wel de bekendste talenten waar we al een jaar of 70 op jagen en dienen als format voor veel populaire televisieprogramma’s.

Wie daar de eindstreep haalt, is een talent. Of het succes daarna ook lonkt is de vraag. Veel variabelen en vaardigheden bepalen tenslotte de talentontwikkeling. En geluk. Een conservatorium levert veel getalenteerde mensen af; slechts een deel gaat de droom die ze hadden echt beleven. Het bejagen van sport- en speltalent is relatief eenvoudig. Even daargelaten dat het daarna pas werkelijk begint.

Talenten inzetten

Bedrijven hebben het in die zin lastiger. Als al bekend is welk talent de organisatie nodig heeft, is de ‘zittende populatie’ een gegeven. De medewerkers die we hebben, moeten we het mee doen.

Wie een lasser nodig heeft, kan lang zoeken in de organisatie. Je hebt er een talent voor of niet, maar voorlopig ben je niet zomaar een lasser. Wie over hypotheken wil adviseren, zoekt personeel dat kijk heeft op financiële producten, handig is in de omgang met huizenkopers en niet per week zoekt naar een nieuwe uitdaging.  Wie een online webwinkel runt, wil handige orderrapers en bezorgers met een bus en een rekbare agenda.

Kortom: veel organisaties willen van alles met talent én hebben een winkel te draaien.

Talent in bedrijf

Onder de grootste werkgevers van Nederland zit een aantal banken en een flink aantal (semi)overheidsorganisaties dat doet in veiligheid, geld en vervoer van mensen en pakjes. Van een paar weet ik dat ze met talenten van mensen aan de slag willen.

Wat ik ook weet is dat die wens vooral voortkomt uit de behoefte om aan te sluiten op de dynamiek om ons heen. Uit de behoefte aan wendbaarheid. Uit het feit dat de ‘zittende populatie’ ooit is geworven en is groot gegroeid in een andere, meer voorspelbare omgeving.

De kenmerkende gedachte is dat een beroep doen op kwaliteiten meer zoden aan de dijk zet dan het eindeloos normeren van wensgedrag en het bodemloos investeren in niet of lastig ontwikkelbare competenties.

Bottom-line: weten waar we goed in zijn

Organisaties die kansrijk talent managen houden het vooral praktisch. Ze zetten medewerkers in op vraagstukken waarin ze goed zijn. Accepteren dat schapen-met-vijf-poten nauwelijks bestaan en dat je talent recht doet én ontwikkelt door ze in te zetten in passende rollen in plaats van in passende functies.

Gerelateerde blogs

Laat een reactie achter