Iedere medewerker heeft behoefte aan persoonlijke waardering voor het werk dat hij doet, zeker als daar een positieve ontwikkeling in waar te nemen is. Een gemeend compliment wordt dan ook vaak als een warme douche ervaren. Het toont aan dat bijvoorbeeld een leidinggevende (de complimentgever) oog en oor heeft voor het functioneren van zijn medewerker. Daarnaast vervult het een grote rol in het bestendigen van het positieve gedrag. Wel dient het compliment specifiek te zijn. Met een compliment als: ‘dat heb je goed gedaan’, kan de ontvanger niet veel.

Een experiment met kinderen die een puzzel moesten maken, leerde dat kinderen die een prestatiecompliment (‘dat heb je snel gedaan’) kregen, de tweede ronde voor een makkelijkere puzzel kozen. Zij dachten: ik kan puzzelen, dat heb ik net gehoord, dan moet ik dat nu weer waarmaken. Kinderen die in de eerste ronde complimenten over hun gedrag en/of het proces kregen (‘je begint bij de hoekjes, mooi, zo ontstaat er een systeem’ of ‘wat goed dat jij om hulp vroeg’), kozen in een volgende ronde een moeilijkere puzzel. In de eerste (onderzoeks)ronde keek hun begeleider niet op zijn horloge, maar naar het gedrag van de kinderen. Omdat deze kinderen iets geleerd hadden over hoe zij puzzelden, kozen zij voor een moeilijke vervolgopdracht (puzzel). Zij dachten: kom maar op, er is geen puzzel die ik niet aan kan, ik begin gewoon bij de hoekjes. Zij hebben geleerd hoe te puzzelen en leerden over gedrag wat zij vaker moeten vertonen, waardoor zij dat gedrag vaker gaan inzetten.

Zelf aan de slag met talentontwikkeling? Bekijk het Octogram en focus op talenten!

Gerelateerde blogs

Laat een reactie achter