Bij talentontwikkeling denken we steeds minder vaak aan ‘klasjes’ met toppers en slimme jongens en meisjes die worden klaargestoomd voor een plek hoog in de boom. En dat is goed, want wie het beste uit zijn of haar medewerkers wil halen, spreekt iedereen aan op zijn of haar talenten. En omdat onze omgeving steeds meer uit verschillende netwerken gaat bestaan, werken we daarmee meteen aan een belangrijke vaardigheid: samenwerken.

Talent is van iedereen

Wie met het eigen talent aan de slag gaat, gaat een bijzonder proces in. Je gaat op zoek naar hetgeen je goed in bent, wat jouw drijfveren zijn en waar jezelf energie van krijgt. Je zoekt naar manieren om die persoonlijke kwaliteiten te ontwikkelen en krijgt ruimte om die kwaliteiten in te zetten en te excelleren in iets dat bij jou past. Je zou maar zo kunnen denken dat je in het centrum van de belangstelling staat…

Als je in een team werkt, ligt het voor de hand dat werkzaamheden die niet bij jouw talenten passen door collega’s opgepakt gaan worden. Met een beetje geluk zijn dat de kwaliteiten van anderen, maar het zou ook goed kunnen dat er werk verdeeld moet worden waar niemand écht de kwaliteiten voor heeft.

Organisaties die op basis van talenten organiseren, zijn vaak sociale organisaties. Het werk wordt verdeeld op basis van talent en het vertrouwen is vaak zo groot dat zaken zonder controle uit handen worden geven. Wie op zijn of haar talent wordt aangesproken, is blijkbaar een betrouwbare partner in een bedrijfsproces.

Vertrouwen op talent

Teams of bedrijven die op een klassieke manier zijn georganiseerd, denken vaak in harkjes, hokjes en takenpakketten. Niet de medewerker, maar het werkaanbod is het uitgangspunt voor de inzet van personeel. Door te selecteren en normeren, worden afdelingen met gelijksoortige medewerkers gecreëerd die verantwoordelijk zijn voor gelijksoortig werk. In dergelijke organisaties zijn functie- en taakomschrijvingen, certificering en werkinstructies de bekende instrumenten.

Bedrijven die organiseren op basis van talenten zijn meer gefocust op onderlinge afstemming, gaan uit van professioneel gedrag en de bijdragen van een ieder aan het grotere geheel. Leidinggevenden sturen dan ook meer op professionaliteit en het groepsproces dan op functie-inhoud, taken en regels.

In teams waar een beroep wordt gedaan op talent is het duidelijk wie welke rol op zich neemt. Het is in die zin ook goed vergelijkbaar met een voetbalelftal waar de kwaliteiten van de spelers verschillen en de som van alle talenten uiteindelijk het resultaat bepaalt.

Talentmanagement als spiegel voor de organisatie

Ik zou zelfs durven beweren dat de manier waarop een organisatie talentmanagement inricht een indicator is voor de bedrijfscultuur en de mate waarin medewerkers en leidinggevenden intrinsiek bereid zijn samen te werken.

In ieder geval past het koesteren en ontwikkelen van goudhaantjes beter in een prestatiegerichte organisatie dan in een organisatie waar samenwerken leidt tot goede resultaten. En voor talenten die als ‘middelpunt van de wereld’ zijn ontwikkeld, wordt het vast erg eenzaam aan de top…

Gerelateerde blogs

Laat een reactie achter